ViVi izmeklēšanas izvērtēšana

Vakar, 3. jūlijā, vairāk nekā 6 stundas bija vērojami būtiski vilcienu kustības traucējumi Rīga – Jelgava līnijā, un šo vilcienu kustības traucējumu iemesls bija dzelzceļa kontakttīkla pārrāvums.  Ņemot vērā šo incidentu, kā arī to, ka dzelzceļa kontakttīkla bojājumi ir izraisījuši nopietnu ietekmi uz vilcienu kustības satiksmi jau vismaz vairākas reizes, Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs ir uzsācis sākotnējo situācijas izvērtējumu.

Dzelzceļa kontakttīkls tika bojāts 3. jūlijā plkst. 12.18 dzelzceļa posmā Olaine – Torņakalns, bijušā pieturas punkta Atgāzene tuvumā. Elektrovilciena “Škoda” (vilciena Nr. 6728, sastāvs L16V) kustības laikā pēkšņi pārtrūka kontakttīkla vads, un tā rezultātā tika norauts vilciena strāvas noņēmējs.

Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja Dzelzceļa avāriju izmeklēšanas nodaļas vadītājs Jāzeps Luksts skaidro: “Jaunā “Škoda” vilciena nolauztais strāvas noņēmējs jeb pantogrāfs krītot atsitās pret vilciena korpusu un nokrita zemē, un šajā gadījumā jārunā par laimi nelaimē – ja pantogrāfs būtu atsities nevis pret korpusu, bet ietriecies vilciena logā, stikla bojājuma ietekmē pastāvētu reāls risks pasažieru traumēšanai vai pat bojāejai. Turklāt jāuzsver, ka šis negadījums notika pasažieru vilciena kustības laikā, tādējādi šādi dzelzceļa kontakttīkla izraisīti negadījumi ne tikai rada neērtības pasažieriem puses dienas garumā un finansiālus zaudējumus trešajām pusēm, bet šī situācija vērtējama arī kā potenciāli apdraudoša pasažieru dzīvībai un veselībai.”

Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs uzskata, ka lai arī šajā gadījumā dzelzceļa kontakttīkla bojājums radīja tikai neērtības dzelzceļa pasažieriem, kas laicīgi nespēja nokļūt savos plānotajos galamērķos, šī negadījuma raksturs norāda uz būtisku drošības apdraudējumu vilcienu kustības un pasažieru pārvadājumu procesā.

Ņemot vērā ar dzelzceļa kontakttīklu saistīto incidentu potenciāli bīstamās sekas, Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs ir uzsācis  notikušā negadījuma sākotnējo izvērtējumu, lai noteiktu kontakttīkla un vilciena stāvas noņēmēja bojājuma iespējamos cēloņus. Atbilstoši izvērtējumam tiks pieņemts lēmums par padziļinātas izmeklēšanas nepieciešamību, lai izstrādātu rekomendācijas līdzīgu negadījumu novēršanai turpmāk.

Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs ir satiksmes ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kuras būtiskākās funkcijas ir saistītas ar dzelzceļa avāriju un citu nopietnu dzelzceļa negadījumu, civilās aviācijas nelaimes gadījumu, kā arī jūras negadījumu izmeklēšanu, cēloņu analīzi un drošības rekomendāciju izveidi atbilstoši Latvijas Republikas un starptautisko normatīvu prasībām.