Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs, turpinot izmeklēšanu par situāciju uz dzelzceļa pārbrauktuvēm, ir apkopojis pašvaldību sniegto informāciju par lielākajiem problēmjautājumiem, kas veicina negadījumu uz dzelzceļa pārbrauktuvēm rašanās riskus.
Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja Dzelzceļa avāriju izmeklēšanas nodaļas vadītājs Jāzeps Luksts skaidro: “Nekvalitatīvs vai deformēts dzelzceļa pārbrauktuvju klātņu segums, nepietiekama pārbrauktuvju apkope ziemas apstākļos, pārbrauktuvju nepārredzamība vai tuvējs apaugums ar kokiem un krūmiem, neatbilstība vides piekļūstamības prasībām – tās ir tikai dažas no pašvaldību uzskaitītajām ar dzelzceļa pārbrauktuvēm saistītajām problēmām, kas var veicināt incidentus uz dzelzceļa pārbrauktuvēm.”
Kā būtiska problēma vairāku, jo īpaši, lielāko pašvaldību ieskatā, ir arī nepietiekams sliežu ceļu šķērsošanas vietu skaits vai iedzīvotāju ikdienas gaitām neatbilstošs sliežu ceļu šķērsošanas vietu izvietojums pilsētvidē. Šādu, nepietiekamu vai iedzīvotāju plūsmai neatbilstošu sliežu ceļu šķērsošanas iespēju dēļ iedzīvotāji šķērso sliežu ceļus neatļautās vietās, tādējādi radot būtiskus nelaimes gadījumu riskus.
Tāpat kā faktorus, kas var veicināt nelaimes gadījumus uz vai pie dzelzceļa pārbrauktuvēm, vairākas pašvaldības min arī pārbrauktuvju luksoforu signālu garumu pārbrauktuvēs, jo šķietami nepamatoti ilgstošas sarkanās gaismas dēļ autovadītāji mēdz pārkāpt noteikumus, radot drošības apdraudējumu.
Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs 2025. gada aprīlī uzsāka dzelzceļa pārbrauktuvju drošuma izmeklēšanu, balstoties uz faktu, ka pēdējo gadu laikā uz dzelzceļa pārbrauktuvēm notikušo incidentu skaits ir būtiski palielinājies. Dzelzceļa pārbrauktuvju drošuma izmeklēšanas ietvaros Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs veic tehniskās ekspertīzes, sadarbojas ar pašvaldībām un citām iesaistes pusēm, kā arī aicina iedzīvotājus ziņot par iespējami riskantām dzelzceļa pārbrauktuvēm.