Dzelzceļa avāriju un incidentu izmeklēšana ir viens no Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja darbības virzieniem un būtiskajām funkcijām.

Dzelzceļa avāriju un incidentu izmeklēšanu veic Dzelzceļa avāriju izmeklēšanas nodaļa, kas īsteno valsts pārvaldes funkciju dzelzceļa satiksmes negadījumu izmeklēšanas jomā atbilstoši Eiropas Komisijas Īstenošanas Regulai (ES) 2020/572 (2020. gada 24. aprīlis) par ziņojuma struktūru, kas jāievēro dzelzceļa negadījumu un starpgadījumu izmeklēšanas ziņojumos, Dzelzceļa likumam, Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai 2016/798 (2016. gada 11. maijs) par dzelzceļa drošības prasībām, kas pārņemtas ar Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumiem Nr. 334 “Dzelzceļa satiksmes negadījumu klasifikācijas, izmeklēšanas un uzskaites kārtība”, veicot un kontrolējot izmeklēšanas darbības.

Dzelzceļa avāriju izmeklēšanas nodaļa veic neatkarīgu izmeklēšanu, kas tiek nodrošināta ar normatīvajos aktos noteikto regulējumu par Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja organizatorisko, juridisko un lēmumu pieņemšanas neatkarību no dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja, pārvadātāja, manevru darbu veicēja un dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas kontroles un uzraudzības institūcijas, Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras, kā arī no institūcijas, kas atbild par dzelzceļa infrastruktūras maksas noteikšanu un iekasēšanu, dzelzceļa infrastruktūras jaudas iedalīšanu vai valsts pārvaldes realizēšanu dzelzceļa transporta jomā, no atbilstības novērtēšanas institūcijas un no personām, kuru intereses var būt pretrunā ar biroja uzdevumiem.

Saskaņā ar minētajiem starptautiskajiem standartiem un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem Dzelzceļa avāriju izmeklēšanas nodaļas speciālisti:

  • Veic dzelzceļa satiksmes negadījumu drošuma izmeklēšanu;
  • Veic izmeklēšanu atsevišķi un neatkarīgi no tiesībaizsardzības institūcijām, bet koordinē savas darbības ar tām un citām izmeklēšanā iesaistītajām institūcijām saskaņā ar starpresoru vienošanās līgumiem;
  • Sagatavo Nobeiguma ziņojumus un izstrādā drošības ieteikumus dzelzceļa satiksmes negadījumu novēršanai turpmākajā dzelzceļa sistēmas darbībā;
  • Ziņo Satiksmes ministram par Latvijas Republikas teritorijā notikušajiem smagām dzelzceļa avārijām un nopietniem negadījumiem, pēc kurām Dzelzceļa avāriju izmeklēšanas nodaļa uzsākusi izmeklēšanu;
  • Izmeklēšanas nobeiguma ziņojumu kopā ar drošības ieteikumiem nosūta Valsts dzelzceļa tehniskajai inspekcijai, Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūrai, dzelzceļa satiksmes negadījumā iesaistītajiem dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājiem, pārvadātājiem, cietušajiem un viņu radiniekiem, bojātās mantas īpašniekiem, ražotājiem, attiecīgajiem avārijas dienestiem, personāla un lietotāju pārstāvjiem un, ja nepieciešams, arī attiecīgajām iestādēm un personām citās Eiropas Savienības dalībvalstīs.

Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja Dzelzceļa avāriju izmeklēšanas nodaļas kompetencē ir pieņemt lēmumus gan par smagu dzelzceļa avāriju, gan par citu dzelzceļa satiksmes negadījumu un ar vilcienu kustību saistīto starpgadījumu izmeklēšanu, ja tie pašlaik vai nākotnē var negatīvu ietekmēt kustības drošību.

Dzelzceļa avāriju izmeklēšanas gala ziņojumus iespējams aplūkot šeit - https://www.taiib.gov.lv/lv/dzelzcela-nobeiguma-zinojumi

Dzelzceļa avāriju izmeklēšanas nodaļas izstrādātās rekomendācijas pēc negadījumu izmeklēšanas iespējams aplūkot šeit - https://www.taiib.gov.lv/lv/media/726/download?attachment

Dzelzceļa avāriju izmeklēšanas nodaļā strādā divi kompetenti un pieredzējuši darbinieki.

Dzelzceļa avāriju izmeklēšanas nodaļas vadītājs Jāzeps Luksts veic dzelzceļa avāriju izmeklēšanu un drošības rekomendācijas izstrādes vadību kopš 2007. gada, šajā laikā iegūstot neatsveramu pieredzi gan dzelzceļa negadījumu izmeklēšanā, gan sadarbībā ar dzelzceļa negadījumu un incidentu izmeklēšanas iestādēm citās Eiropas un pasaules valstīs. Dzelzceļa avāriju izmeklēšanā J.Lukstam īpašas priekšrocības dod arī iepriekšējā darba pieredze, organizējot dzelzceļa avāriju seku likvidēšanas darbus un veicot citus amatu pienākumus VAS “Latvijas dzelzceļš”. Jāzeps Luksts ir ieguvis inženierzinātņu bakalaura grādu mašīnzinātnē un dzelzceļa transporta inženiera kvalifikāciju un profesionālā maģistra grādu programmā “Dzelzceļa transports” Rīgas Tehniskajā universitātē, kā arī ieguvis dzelzceļa avāriju izmeklēšanas sertifikātu Apvienotajā Karalistē.

Dzelzceļa avāriju un incidentu izmeklētājs Aleksandrs Dmitrijevs strādā Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojā kopš 2008. gada, pirms tam strādājis kā dzelzceļa ritošā sastāva iekārtu ekspluatācijas inženieris dzelzceļa ekspedīcijas uzņēmumā, galvenais tehnologs dzelzceļa ritošā sastāva remonta uzņēmumā u.c. ar dzelzceļa ritošā sastāva jomu saistītos uzņēmumos. A.Dmitrijevs ir ieguvis profesionālā maģistra un inženiera grādu dzelzceļa transportā Rīgas Tehniskajā universitātē, kā arī apguvis virkni mācību kursu dzelzceļa negadījumu izmeklēšanā ASV, Francijā un Apvienotajā Karalistē.