Imanta_2024

2025. gada 20.jūnijā Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs pabeidza aviācijas nelaimes gadījuma izmeklēšanu, kas notika 2024. gada 19. jūnijā Mārupes novadā Babītes pagastā apmēram trīs jūdzes no Starptautiskās lidostas “Rīga”, kurā iesaistīts gaisa kuģis Pilatus PC-6/B2-H4, reģistrācijas numurs YL-YEA.

Pēc diviem neveiksmīgiem mēģinājumiem veikt nosēšanos Limbažu lidlaukā pilots nolēma lidot uz Rīgas lidostu, bet apmēram trīs jūdzes no Starptautiskās lidostas “Rīga” nosēdās. Nosēšanās laikā pēc gaisa kuģa ieslīdēšanas meliorācijas grāvī ar ūdeni gaisa kuģa fizelāžas priekšējā daļa tika stipri bojāta. Gaisa kuģa pilots aviācijas nelaimes gadījumā necieta, pasažieris (izpletņlēcējs) guva vidējā smaguma traumas un tika nogādāts ārstniecības iestādē. 

Nobeiguma ziņojumu var atrast: https://www.taiib.gov.lv/lv/media/737/download?attachment

Izmeklēšanas laikā tika secināts sekojošs:

  • pēc izpletņlēkšanas procesa pabeigšanas gaisa kuģa lidojums virs Limbažu lidlauka rajona notika vairāk nekā 10 000 pēdu augstumā;
  • lidojuma laikā vairāk nekā 10 000 pēdu augstumā pilots neizmantoja skābekļa masku;
  • tika konstatēta būtiska neatbilstība starp lidmašīnas pilota sniegto informāciju un radara rādījumiem, gaisa kuģī palikušā izpletņlēcēja liecībām un liecinieku liecībām;
  • gaisa kuģa pilots pieņēma lēmumu lidot uz Rīgas lidostu pretī siltajai frontei un pret vēju, paļaujoties uz gaisa satiksmes dispečera palīdzību nosēšanās laikā Rīgas lidostā pat laikapstākļu pasliktināšanās gadījumā;
  • iespējams, lidojuma laikā pilots neveica preventīvās darbības lidošanai sarežģītos laika apstākļos, neievērojot gaisa kuģa ražotāja procedūras saskaņā ar lidojumu rokasgrāmatas prasībām;
  • gaisa kuģim, atrodoties uz nosēšanās taisnes, teorētiski bija pietiekams degvielas daudzums un lidojuma augstums, lai ar minimālo dzinēja vilci sasniegtu Rīgas lidostu;
  • iespējams, ka pēc dzinēja darbības pārtraukšanas pilots nepareizi identificēja tās cēloni un līdz ar to nerīkojās atbilstoši gaisa kuģa lidojuma rokasgrāmatas paredzētajām ārkārtas procedūrām dzinēja darbības pārtraukšanas gadījumā; u.c.

Sakarā ar izmeklēšanas laikā konstatēto būtisko apdraudējumu pasažiera (izpletņlēcēja) drošībai gaisa kuģa lidojuma laikā Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs sniedz sekojošu drošības rekomendāciju gaisa kuģa ekspluatantam SIA “DreamFlyer”:

  • Lai nodrošinātu lidojuma drošību izpletņlēkšanas procesā, izskatīt iespēju aprīkot gaisa kuģa salonu ar drošības jostām vai kustību ierobežošanas sistēmu, lai novērstu pasažieru (izpletņlēcēju) nekontrolējamo pārvietošanos gaisa kuģa lidojuma laikā.

Kā arī tika adresētas sekojošas drošības rekomendācijas Valsts aģentūrai „Civilās aviācijas aģentūra”:

  • Lai nodrošinātu lidojuma drošību izpletņlēkšanas procesā, izvērtēt EASA Drošības informācijas biļetena SIB Nr. 2018-18R1 rekomendācijas obligāto ieviešanu izpletņlēkšanas organizēšanā izmantojamo gaisa kuģu ekspluatantu Standarta darbības procedūrās.
  • Lai nodrošinātu pasažieru (izpletņlēcēju) drošību lidojuma laikā ar gaisa kuģi Pilatus PC-6/B2- H4, reģistrācijas numurs YL-YEA, izvērtēt gaisa kuģa atbilstību izpletņlēkšanas procesa organizēšanai.
  • Lai nodrošinātu lidojuma drošību un izpletņlēkšanas procesa plānošanu, nepieciešams, lai Civilās aviācijas aģentūra sadarbībā ar LIF izstrādātu rokasgrāmatā noteiktu procedūru un pilotiem noteiktus prognozējamo un faktisko meteoroloģisko apstākļu kritērijus, lai piloti varētu plānot un savlaicīgi atcelt (30-60min. pirms prognozējamo meteoroloģisko laika apstākļu izmaiņām) izpletņlēcēju pacelšanu no lidlauka un argumentēt atcelšanu, balstoties uz pieņemtajiem kritērijiem, kas obligāti jāievēro, organizējot šādus lidojumus, lai nepieļautu līdzīgu gadījumu atkārtošanos.
  • Lai lidojuma laikā nodrošinātu nepārtrauktus radiosakarus un vienlaicīgi nepārtrauktu skābekļa padevi pilotam, Civilās aviācijas aģentūrai nepieciešams izvērtēt gaisa kuģa aprīkojuma atbilstību izpletņlēkšanas procesa organizēšanai augstumā virs 10,000 pēdām un sadarbībā ar LIF izstrādāt procedūru skābekļa maskas lietošanai, lai izvairītos no augstuma hipoksijas.